Matkan varrella nähdään ja koetaan monenlaista: Suolaisen meren tuoksu, merilinnut, hylkeet sekä tietysti erilaiset rakennukset saaristossa. Itse kauniin merireitin lisäksi laiva pysähtyy neljässä kaupungissa ja yhdeksässä saaressa, joihin tutustutaan tarkemmin opastettujen saariretkien muodossa. Lisäksi osassa saarissa on tarjolla ruokailua, saunomista sekä yllätysohjelmaa kuten asiantuntijoiden ja asukkaiden esittelemiä salisuuksia, joihin tavallinen kävijä ei pääse käsiksi. Alla on lyhyet kuvaukset saarikohteista:
Rankki, Kotka
Rankin linnoitustyöt aloitettiin ensimmäisen maailmansodan aikaan vuonna 1916 venäläisten toimesta. Suomen itsenäistyttyä saarta hallinnoi puolustusvoimat, joka vetäytyi saaresta lopullisesti vuonna 2013. Turismi saaressa alkoi hiljalleen vuonna 2015. Saaressa on linnoitusten lisäksi mielenkiintoista luontoa sekä merisääasema. Rankki on keskellä muutosta uuden kaavan valmistumisen myötä.
Svartholm, Loviisa
Svartholm kuuluu samaan sarjaan linnakesaaria kuin Suomenlinna ja onkin monessa mielessä Suomenlinnan ”pikkuveli”. Rakennustyöt aloitettiin jo 1748 ja rakennuttamista valvoi kreivi Augustin Ehrensvärd. Svartholma toimi laivastotukikohtana Kustaa III sodissa venäjää vastaan, mutta antautui vuoden 1808 sodassa lopulta taisteluitta. Myöhemmin linnoitus räjäytettiin ja sen kiviä käytettiin muihin rakennustöihin, mutta linnoitus on myöhemmin restauroitu vanhaan loistoonsa.
Isosaari, Helsinki
Isosaari on Helsingin isoin ulkosaariston saari. Saaren linnoitustyöt aloitettiin ensimmäisen maailmansodan kynnyksellä. Saareen rakennettiin myös 1930-luvullaTorpedokoeasema, jossa testattiin kaikki suomen käyttämät torpedot. Suljetulle asemalle päästään oppaan johdolla. Saaressa on kansallisromanttiseen henkeen vuonna 1942 rakennettu iso miehistösauna sekä upeat kallio- ja hiekkarannat sekä erikoisuutena upseeriston golfkenttä. Isosaaressa toimi myös 1918 pahamaineinen punavankileiri, jonka muistomerkki pystytettiin 1950-luvulla. Saaressa on 12” tykki sekä runsaasti kasematteja, bunkkereita ja rakennuksia. Puolustusvoimat luopui suurimmasta osasta saaresta 2012 ja turismi saareen alkoi vuonna 2017. Isosaaressa pesii merikotka ja hylkeet makoilevat usein länsirannan kallioilla.
Jussarö, Raaspori
Jussarö tunnetaan varsinkin rautamalmikaivoksistaan, sääasemastaan sekä majakastaan. Saaressa on niin valtavat rautamalmiesiintymät, että kompassit pyrivät paikoitellen ympyrää. Tämä yhdistettynä karikkoisiin vesiin on johtanut useisiin haaksirikkoihin, ja Jussaröön vedet ovatkin hylkysukeltajien suosikkikohteita. Saaren malmiesiintymiä on hyödynnetty jo 1830-luvulla ja myöhemmin teollisessa mittakaavassa 1960-luvulla. Valtavat vanhat kaivosrakennukset on sittemmin jätetty pääosin sellaisenaan rapistumaan. Saaressa on kaunis ja monipuolinen luontopolku ja saari onkin osittain luonnonsuojelualuetta. Harvassa paikassa historian kerrostumat ovat yhtä monimuotoisesti esillä kuin juuri Jussarössä. Saaren erikoisuus on myös rautamalmista harmaaksi värjäytynyt ”Iron beach”.
Örö, Kemiönsaari
Kuten Rankki ja Isosaari, myös Örö linnoitettiin venäläisten toimesta osana Pietari suuren merilinnoitusta 1910-luvulla. Örössä sijaitsee suomen suurin tykki, 12” Obuhov, sekä muutenkin merkittävät tykkipatteristot. Saarta on kehitetty turistikohteeksi viime vuosina puolustusvoimien vähentäessä omaa läsnäoloaan. Kylän vanhoista rakennuksista on rakennettu hotelli, hostelli sekä ravintola ja vierasvenesatamaa on laajennettu merkittävästi. Saaren luonto on ainutlaatuisen kaunis ja siellä tapaa tiettyjä kasveja, joita on hyvin vaikea löytää muualta, kuten merijuolavehnää ja lännenkylmäkukkaa. Saaressa on myös monimuotoinen perhoskanta. Metsähallitus on valjastanut Örön turismikäyttöön valtavilla investoinneilla 2010-luvulla.
Seili, Parainen
Seilissä on toiminut suomen vanhin spitaalisairaala, joka rakennettiin jo 1600-luvulla, sillä lepraa sairastavia ei haluttu hoitaa mantereella. 1800-luvulla sairaalasta muotoutui mielisairaala ja 1900-luvulla naisten sairaala. Seilissä on hyvin vanha, 1733 rakennettu kirkko. Saaressa sijaitsee myös Turun yliopiston alainen saaristomeren tutkimuskeskus. Saaressa on lehmiä ja muita kotieläimiä ja saari on niittyinen ja hoidettu.
Utö, Parainen
Utö on suomen eteläisen saari ja luotsien saari: Turkun johtava laivaväylä alkaa Utön kohdilla mistä syystä luotsit ovat päivystäneet täällä jo 1500-luvulta lähtien. Saaressa on tiheästi rakennettu kylä sekä entinen Puolustuvoimien tukikohta, joka toimii nykyisin ravintolana ja hotellina. Utössä asuu noin 50 asukasta, saaressa toimii koulu sekä lähikauppa. Saaressa moni asia on suomen eteläisen, mm suomen eteläisin hissi löytyy hotellista. Saaressa sijaitsee Suomen vanhin merimajakka, joka rakennettiin alun perin jo 1753 – majakassa on myös pieni kirkko!
Katanpää, Kustavi
Katanpää linnoitettiin samoihin aikoihin kuin Rankki, Isosaari, Örö ja Utö osana Pietari suuren merilinnoitusta eli 1910-luvun puolivälissä. Saaressa toimi 1931-1940 vankila. Saari on osittain osa Selkämeren kansallispuistoa ja luonto on tyrmistyttävän kaunis. Saaren satama on erittäin suojainen ja syvä ja sitä on hyödynnetty erilaisiin tarkoituksiin satoja vuosia. Saari on avattu turismikäyttöön 2000-luvulla ja on nykyään Kustavin suosituimpia kohteita.
Isokari, Kustavi
Isokari tunnetaan etenkin upeasta majakastaan sekä satamastaan ynnä karun kauniista luonnostaan. Isokarin majakka rakennettiin alun perin vuonna 1833 ja se on 30 metriä korkea. Majakkamäen kalliokedot ovat erityisen maisemallisia ja putkilokasvien monimuotoisuus suomen suurimpia. Isokari on tunnettu myös lintubongareiden keskuudessa, etenkin riskilöitä pesii saaressa runsaasti.